„Wodór jest kluczowym priorytetem dla osiągnięcia Europejskiego Zielonego Ładu i przejścia Europy na czystą energię” - oto jeden z głównych wniosków debaty „Jaka strategia dla wodoru w Polsce?”, która odbyła się online, 5 lutego b.r. pt. Debata przygotowana została przez Komitet Technologii Wodorowych Krajowej Izby Gospodarczej oraz stowarzyszenie Hydrogen Poland. Udział wzięli również przedstawiciele Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) oraz Pomorskiego Klastra Technologii Wodorowych.
Główne wnioski z debaty:
- „Wodór jest kluczowym priorytetem dla osiągnięcia Europejskiego Zielonego Ładu i przejścia Europy na czystą energię”, European Commission (2020). A hydrogen strategy for a climate-neutral Europe.COM(2020) 301 final. Brussels, 8.7.2020, p.1
- Wdrażanie gospodarki wodorowej powinno odbywać się ze świadomością celu jakiemu proces ten ma służyć, czyli dekarbonizacji, dlatego wodór produkowany w oparciu o energię odnawialną jest jedynym bezpośrednio prowadzącym do tego celu rozwiązaniem.
- W przypadku wodoru, model scentralizowany nie wyklucza, a wręcz korzysta na uzupełnieniu o wymiar lokalny, energetykę rozproszoną i realizację Unijnej zasady subsydiarności, w więc zdecentralizowane wdrożenia na poziomie gmin i powiatów.
- Każdy kraj UE będzie zmuszony do wdrożenia gospodarki wodorowej, choć w każdym będzie ona miała indywidualnie zdefiniowany charakter, ponieważ każde państwo reprezentuje inny poziom gotowości technologicznej, infrastrukturalnej, kadrowej i prawnej. Dlatego tak ważne jest przystąpienie do tego nurtu innowacji bez powiększania już dzielącej Polskę zwłoki.
- Determinacja do wprowadzenia wodoru w Polsce nie może być zakładnikiem ambicji politycznych, ponieważ żaden kraj w Europie nie będzie w stanie osiągnąć pełnej niezależności swojego łańcucha wartości, konieczne jest podjęcie współpracy międzynarodowej. Zarówno przy użyciu już istniejących narzędzi i kierunków, jak i na zupełnie nowych. Wodór jest nowym wektorem relacji międzynarodowych.
Cytaty:
Tomoho Umeda, Przewodniczący Komitetu Technologii Wodorowych Krajowej Izby Gospodarczej: „Przyjęcie prawa wodorowego, w następstwie prac nad Strategią ma bardzo określony cel, jakim jest również przygotowanie gruntu i warunków dla absorbcji środków finansowych przygotowanych przez UE na pobudzenie tego rynku”.
„Dzisiaj nie wiadomo jaki udział w finalnym zużyciu energii UE będzie miał wodór za 30 lat, natomiast pewne jest, że musi to być wodór zielony – bez emisyjny, ponieważ w przeciwnym razie nie będzie służył podstawowemu celowi CO2 net 0 czyli dekarbonizacji”.
Krzysztof Kochanowski, CEO, Hydrogen Poland: „Jesteśmy członkiem UE, obowiązują nas te same zasady co pozostałe kraje członkowie, z tym większym zdziwieniem przyjęliśmy projekt Strategii, który dotyczy horyzontu 2040, podczas gdy polityka UE przewiduje osiągniecie neutralności klimatycznej na rok 2050”.
„Wodór zielony idealnie wpisuje się w dekarbonizację lokalnej gospodarki, nie tylko energetycznej, ale też ciepłowniczej, która w dalszym ciągu opiera się głównie na węglu”.
Wydarzenie miało charakter informacyjny nt. aktualnego stanu zaawansowania prac nad Polską Strategią Wodorową, w których zarówno Komitet, jak i Hydrogen Poland biorą aktywny udział.
Oprócz przedstawienia krótkiej charakterystyki przyczyn i potrzeb związanych z wdrażaniem wodoru w UE i Polsce odniesiono się do zaproponowanej 14 stycznia Strategii Wodorowej, która do 12 lutego pozostaje na etapie konsultacji publicznych.
Wstępne prezentacje KTW KIG, jak i HP wykazywały rozległą wspólnotę stanowisk.
PIE przedstawiające wyniki swojego ostatniego raportu nt. stanu i perspektyw rozwoju gospodarki wodorowej opierało się na danych zebranych w drodze pogłębionego wywiadu z reprezentantami sektora energii, którzy (jak wynika z udzielonych odpowiedzi) wykazują sceptyczne nastawienie odnośnie polskiego potencjału w jej szybkim rozwoju. Jest to niewątpliwie warte uwagi, ze względu na odpowiedzialność i rolę przemysłu w tym procesie. Choć trudno uciekać się do generalnych wniosków wobec szerokiej próby badawczej, można domniemywać że sektor energii obawia się o zachowanie swojego statusu ekonomicznego i traktuje wodór jako zagrożenie, a przyjętą przez UE metodykę mającą go pobudzić jako opresję (EU ETS).
Przedstawiciele Pomorskiego Klastra zgodzili się z koniecznością stymulowania rynku po stornie popytowej i odrzucili część z ambicji zgłaszanych w projekcie Narodowej Strategii dotyczących budowania krajowego potencjału głównie w oparciu o bazę polskich przedsiębiorstw. Zgodzili się w tym zakresie z KTW KIG oraz HP, że ryzyko późnienia i tak już oddalonej od peletonu Polski jest zbyt duże i na początek dobrym rozwiązaniem mogą być nawet proste usługi wykonawcze takie jak montownie elektrolizerów, czy sprężarek wodorowych.
Marek Foltynowicz w części dyskusyjnej odnosząc się do projektu Strategii zwrócił uwagę, że w dokumencie brak jest uszczegółowienia i powiązania finansowania z poszczególnymi projektami i segmentami rynku. Rekomendował również zdystansowanie się do ambicjiposiadania 2GW mocy zainstalowanej w elektrolizie do roku 2030, co stanowiłoby 1/3 zakładanej mocy przez całą UE.Zgodził się, że wydłużenie wsparcia wodoru szarego i niebieskiego przez UE nie może być hamulcem rozwoju wodoru zielonego.
Dariusz Pachniewski wspomniał swoje osiągnięcia w dziedzinie wdrożenia technologii wodorowych w ZE PAK, włącznie z zakupem 2 elektrolizerów Hydrogenics o mocy2MW, oraz przypomniał że w tym roku zostaną oddane do użytku 2 stacje tankowania wodoru dostarczone przez norweski NEL (w Warszawie oraz Poznaniu).
Zwrócił uwagę na potencjał wodoru w obszarze kolejnictwa, które w Polsce wciąż jest w wielu częściach kraju pozbawione przesłanek ekonomicznych dla budowy sieci, a eksploatacja składów dieslowskich wkrótce może przestać być opłacalna ze względu na ich emisje.
Paweł Piotrowicz z TÜV SÜD również wskazał na brak przejrzystego scenariusza dla wdrażania gospodarki wodorowej w projekcie Strategii, nieprzejrzyste zasady taksonomii, unikanie stosowania nomenklatury powszechnie przyjętej dla wskazywania rodzajów wodoru w odniesieniu dla metod jego produkcji, a także na pominięcie definiowania punktów etapowych w planowanych wdrożeniach (milestones).
Janusz Wiśniewski, wiceprezes KIG zwrócił uwagę, że polska już posiada ogromne kompetencje w odniesieniu do eksploatacji największej w Europie sieci gazociągowej i ciepłowniczej, co jest kapitałem w odniesieniu do magazynowania i przesyłu wodoru.
Andrzej Łyko, prezes zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji odrzucił potrzebę definiowaną w Strategii do tworzenia krajowej instytucji centralnej zajmującej się wodorem.
Tobiasz Adamczewski, ekspert z Forum Energii wskazał na konieczność formułowania przez Strategię prognoz dotyczących wolumenów zapotrzebowania na wodórdla poszczególnych branż. Zgodził się również ze sceptycyzmem wobec CCS/CCU.
Ciepłownictwo i magazynowanie – tam należy upatrywać potencjału, który można realnie oszacować pod kątem wolumenów, wskazał ekspert WWF. W jego ocenie Strategia powinna również uchylać tajemnicy nt. roli czempionów energetycznych (PKN Orlen, PGNiG, Grupy Lotos), jak mają zamiar definiować swój udział na rynku wodoru w całej perspektywie do 2050 r.
Stefan Dzienniak, prezes Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej wskazał, że obecnie nie są komercyjnie dostępne technologie pozwalające na użycie wodoru przy produkcji stali, choć prowadzone są na ten temat badania w skali laboratoryjnej. Tymczasem presja na ten sektor w UE jest bardzo duża, zwłaszcza w Polsce, gdzie mamy do czynienia z najwyższymi cenami hurtowymi energii w Europie. Z tego względu ocenił jako krytycznie ważne wsparcie wdrażania wodoru przy obecnym poziomie technologicznym, które może polegać na stosowaniu go w formie domieszek do gazów zużywanych w procesach technologicznych przy produkcji stali. Zważywszy na wolumeny, 8 mld m3 własnych gazów procesowych np. koksowniczego, czy 300 mln m3 gazu ziemnego, zużywanego w ciągu roku, domieszka nawet na poziomie kilku % wodoru jest w stanie w ogromnym stopniu redukować emisje procesów technologicznych.
Źródło: KIG